Обзор работ по численному и экспериментальному исследованию модели перспективного поезда Hyperloop



Review of the Numerical and Experimental Studies of the Hyperloop

This paper is devoted to a review of computational and experimental work on modeling the aerodynamics of high-speed Hyperloop train various configurations, which is a pod moving in a tunnel, which provides the possibility of rarefaction of the environment. Under such conditions, a significant increase in train speed is expected, which can exceed 1200 km/h. The review compactly presents information about the most typical conditions for the poten-tial operation of Hyperloop, such as the developed speed, tube pressure and temperature, and the blocking ratio. The main gas-dynamic features of the Hyperloop high-speed movement in a rarefied gas tunnel are listed. They have a significant aerothermodynamic characteristics and overall transport system efficiency effect.

Hyperloop pod, aerodynamics optimization, choked flow, axial compressor, Kantrowitz limit, drag coefficient


Том 25, выпуск 7, 2024 год



Настоящая работа посвящена обзору расчетно-теоретических и экспериментальных работ по моделированию аэродинамики различных конфигураций высокоскоростного поезда Hyperloop, представляющего собой вагон-капсулу, перемещающуюся в трубе-тоннеле, в которой обеспечено значительное разрежение среды. В таких условиях ожидается существенное увеличение скорости поезда, которая может превышать 1200 км/ч. В обзоре компактно изложена информация о наиболее характерных условиях потенциальной эксплуатации Hyperloop, таких как развиваемая скорость, давление и температура в трубе, соотношение поперечных сечений капсулы и трубы. Перечислены основные газодинамические особенности скоростного движения вагона Hyperloop в тоннеле с разреженным газом, которые оказывают определяющее влияние на аэротермодинамические характеристики и общую эффективность данной транспортной системы.

капсула Hyperloop, аэродинамическая оптимизация, поток с местным сопротивлением, осевой компрессор, предел по Кантровицу, коэффициент аэродинамического сопротивления


Том 25, выпуск 7, 2024 год



1. Musk E. Hyperloop Alpha. SpaceX. 2013.
2. Schetz J. A. Aerodynamics of high-speed trains //Annual Review of fluid mechanics. – 2001. – Т. 33. – №. 1. – С. 371-414.
3. Kwak M. A Study on Optimum Nose Shape of a Front-Rear Symmetric Train for the Reduc-tion of the Total Aerodynamic Drag. 2013.
4. Yamamoto K. et al. Improving maglev vehicle characteristics for the Yamanashi test line // Quarterly Report of RTRI. – 2004. – Т. 45. – №. 1. – С. 7-12.
5. Samuda J. A Treatise on the Adaptation of Atmospheric Pressure to the Purposes of Loco-motion on Railways. — London: J. Weale, 1841. — 50 p.
6. Hadfield Ch. Atmospheric Railways.– Newton Abbot: David & Charles, 1967.– 240 p.–ISBN 0-7153-4107-3
7. Вейнберг Б. П. Движение без трения. Безвоздушный электрический путь. – 1914.
8. Goddard R. H. The limit of rapid transit // Scientific American. – 1909. – Т. 101. – №. 21. – С. 366.
9. Hawkins A. WARR Hyperloop pod hits 284 mph to win SpaceX competition //A hyperloop hat trick by the German team. The Verge (22 July 2018). – 2018.
10. Z. Tong. (2024). China on Track for Ultra-High Speed Trains With Hyperloop Test ‘Setting Record’. South China Morning Post. [Online]. Available: https://www.scmp.com/news/china/science/article/3250723/china-track-ultra-high-speed-trains-hyperloop-test-setting-record
11. https://www.forbes.ru/newsroom/biznes/413353-pridumannyy-maskom-hyperloop-vpervye-ispytali-s-passazhirami
12. ИПЕМ. Hyperloop Москва-Санкт-Петербург: сколько может стоить проект для инвестора и пассажира? Экспертное мнение Института проблем естественных монополий (5 июля 2019).
13. Yang Y. et al. Aerodynamic simulation of high-speed capsule in the Hyperloop system // 35th AIAA applied aerodynamics conference. – 2017. – С. 3741.
14. Uddin M. R. et al. Drag-based aerodynamic braking system for the Hyperloop: a numerical study //Transactions of the Canadian Society for Mechanical Engineering. – 2020. – Т. 45. – №. 1. – С. 1-10.
15. Braun J., Sousa J., Pekardan C. Aerodynamic design and analysis of the hyperloop //AIAA Journal. – 2017. – Т. 55. – №. 12. – С. 4053-4060.
16. Sui Y. et al. Numerical analysis of the aerothermodynamic behavior of a Hyperloop in choked flow //Energy. – 2021. – Т. 237. – С. 121427.
17. Opgenoord M. M. J., Caplan P. C. Aerodynamic design of the hyperloop concept // Aiaa Journal. – 2018. – Т. 56. – №. 11. – С. 4261-4270.
18. Bizzozero M., Sato Y., Sayed M. A. Aerodynamic study of a Hyperloop pod equipped with compressor to overcome the Kantrowitz limit //Journal of Wind Engineering and Industrial Aerodynam-ics. – 2021. – Т. 218. – С. 104784.
19. Le T. T. G. et al. Numerical investigation of aerodynamic drag and pressure waves in hyper-loop systems //Mathematics. – 2020. – Т. 8. – №. 11. – С. 1973.
20. Bao S. et al. Numerical study on the influence of initial ambient temperature on the aerody-namic heating in the tube train system //Advances in Aerodynamics. – 2020. – Т. 2. – С. 1-18.
21. Singh Y. K., Mehran K. Numerical analysis for aerodynamic behaviour of hyperloop pods. – 2019.
22. Nick N., Sato Y. Computational fluid dynamics simulation of Hyperloop pod predicting lam-inar–turbulent transition //Railway Engineering Science. – 2020. – Т. 28. – С. 97-111.
23. Seo Y. et al. Experimental analysis of aerodynamic characteristics in the Hyperloop system //Aerospace Science and Technology. – 2023. – Т. 137. – С. 108265.
24. Seo Y. et al. Effects of branched tube on pressure waves in the hyperloop system: An exper-imental study //Journal of Wind Engineering and Industrial Aerodynamics. – 2024. – Т. 254. – С. 105902.
25. Lang A. J. et al. Benchmark problems for simulating Hyperloop aerodynamics //Physics of Fluids. – 2024. – Т. 36. – №. 10.
26. G. Doig, S. Wang, H. Kleine, and J. Young, Aerodynamic analysis of projectiles in ground effect at near-sonic Mach numbers, AIAA J. 54,150–160 (2016).