This paper presents the results of numerical and experimental study of subsonic intake, integrated with curvilinear fuselage fore body under subsonic flowing. Numerical research of air intake flow and performance were obtained at different throttle modes and turbulence models at flight altitude H = 0 ÷ 0.5 km and Mach number M = 0.4. An experimental research was performed in wind tunnel of Central Institute of Aviation Motors at M = 0.4, an attack angle α=0 and Reynolds number Re = 1.8 × 10^6. The losses of total pressure at the different throttle modes, distribution of the static pressure along the intake and fuselage length were determined. Satisfactory agreement between calculated and experimental data was obtained. A flow control air intake methods are proposed.
curvilinear fuselage, numerical-experimental research at subsonic speeds, throttle characteristics
Рассмотрены результаты численного и экспериментального исследования особенностей обтекания дозвуковым воздушным потоком воздухозаборника в интеграции с планером ЛА с криволинейным фюзеляжем. С помощью численного моделирования, основанного на решении трехмерных уравнений Навье ‒ Стокса, получены результаты обтекания воздухозаборника на разных дроссельных режимах работы при М = 0.4 и высоте полета Н = 0 ÷ 0.5 км. с разными моделями турбулентности. Экспериментальное исследование выполнено на модели в аэродинамической трубе ЦИАМ с набегающим потоком М = 0.4 при угле атаки α=0 и числе Рейнольдcа Re = 1.8 × 10^6. Определены потери полного давления на разных дроссельных режимах и распределения статического давления по длине канала воздухозаборника и по длине фюзеляжа. Получено удовлетворительное соответствие расчетных и экспериментальных данных. Рассмотрены особенности течения в воздухозаборнике и получены режимы обтекания с минимальными потерями полного давления.
криволинейный фюзеляж, расчетно-экспериментальное исследование при дозвуковых скоростях, дроссельные характеристики