In this optimization calculation, using the example of a geometric analogue of the high-speed aircraft, an attempt is made to construct an optimal aerodynamic design. The purpose of the optimization was to find the shape of the fuselage, which create the maximum lift-to-drag ratio. The problem is solved with a free volume of the fuselage and a specified geometry of the payload.
It is shown that with the optimization calculation, a configuration similar to the selected original and having high aerodynamic characteristics can be constructed from a "billet" of a high-speed aircraft that does not have aerodynamic properties.
optimization, lift-to-drag ratio, high speed aircraft
В работе рассматривается задача о построении оптимальной аэродинамической компоновки высокоскоростного летательного аппарата с использованием метода локальных вариаций. Метод реализует оптимизацию аэродинамической формы по критерию аэродинамического качества К при заданной геометрии полезной нагрузки, форме в плане и свободном объеме фюзеляжа.
В качестве исходных данных в оптимизационном расчете приняты форма в плане и геометрия силовой установки проекта высокоскоростного летательного аппарата [1]. С применением авторского решателя определена форма фюзеляжа, реализующая максимальное аэродинамическое качество Kmax. Полученные результаты подтверждают хорошую применимость предложенных методов.
оптимизация, аэродинамическое качество, ВЛА